ESC را فشار دهید تا بسته شود

جامعه کسب و کار شیرازجامعه کسب و کار شیراز رسانه‌ی کسب و کارهای آنلاین شیراز

Content Marketing_بازاریابی محتوا

کانتنت مارکتینگ یا بازاریابی محتوا: اگر در کسب و کارهای جدید یا حتی سنتی فعالیت کرده باشید احتمالاً این واژه را بارها شنیده‌اید. بازاریابی محتوا چیست؟ چرا مهم است؟ چطو میتوانیم از آن استفاده کنیم؟ بازاریابی محتوایی برای چه کسب و کارهای مناسب است؟
آیا یک تعمیرکار و تعویض روغنی در پلیس راه رامسر می‌تواند از بازاریابی محتوایی استفاده کند؟

content marketing بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا تعاریف زیادی دارد و کتاب‌هایی درباره آن نوشته شده است که توصیه می‌کنیم برای اطلاعات بیشتر و درک عمیق تر از این مفهوم به کتاب‌های آقای جو پولیتسی سر بزنید

در حوزه بازاریابی محتوا اطلاعات و مقالات زیادی به زبان فارسی در محیط اینترنت موجود است یکی از منابع خوب صوتی؛ پادکست سفر محتواست که به همّت احسان تاجیک با متخصصین محتوا در ایران این مصاحبه و گفتگو انجام می‌دهد که بسیار جالب است و نکته مهم آن بومی بودن اطلاعات و افراد است .
افراد از تجربیات عینی خود در بازاریابی محتوا سخن می‌گویند و مدام مثال های غیر ملموس از آمریکا و سیلیکون ولی زده نمی‌شود ؛ بلکه از استارتاپ های خودشان و چالش هایی که داشته اند سخن می‌گویند.

پادکست سفر محتوا

از منابع اطلاعاتی که در اینترنت موجود است بگذریم ؛ بهترین راه برای نشان دادن مفهوم اصلی و کلیدی بازاریابی محتوا یک مثال است
شما به یک مهمانی خانوادگی دعوت شده اید و میزبان تدارک ناهار دیده است . شما دیر می رسید و درست در موقع ناهار به منزل میزبان که خاله محترم! است می رسید بعد از سلام و احوالپرسی ها سریع می پرید سر سفره تا بقیه را بیش از این معطل نکنید خانه شما به همه مهمان‌ها تعارف می‌کند که بفرمایید شروع کنید نوش جان علی آقا خورش بریزید برای خودتان و غیره عمر سد می‌کند که چیزی کم و کسر نباشد و در این بین متوجه یک چیز می شود سالاد !

سالاد که این همه برایش زحمت کشیده بود ؛ استقبال خوبی از آن نشده و کسی سالاد را نمی خورد. مدت زیادی گذشته ، دیگر انتهابی ناهار است و بعضی ها هم غذا را تمام کردند در حالی که می‌بیند سالاد هنوز طرفداران آنچنانی ندارد !

خاله شروع می کند از گفتن مزایای سالاد و خاصیت های مفید کاهو ،کلم بنفش ، خیار و هویج ! . از خاصیت آنتی اکسیدان گوجه فرنگی و اینکه چند روز پیش از تلویزیون دیده که متخصص تغذیه چقدر برخوردن سالاد و فواید و اثرات آن بر سلامتی سخن گفته است بعد از توضیح و تشریح کامل راجع به مزایای سالاد برای سلامتی ؛ خاله رفت سراغ شرح بی‌نظیر سس فرانسوی که با دستورالعمل فلان شبکه تلویزیونی درست کرده و مواد اولیه اش تازه است این حرف دل جوان در ها را برد و بچه‌ها دنبال قاشق تمیز برای تست کردن سالاد بودند و با اینکه قاشق و دست نخورده نبود انگیزه یکی دو نفر آنچنان بالا رفته بود که از سر سفره بلند شدند تا خودشان و بقیه قاشق بیاورند

خاله انگار که فوق تخصص سلامت و تغذیه شده بود ! و مدرکش را از دانشگاه استنفورد گرفته بود ! آنقدر که اطلاعات جالب و جدیدی راجع به سالاد و خواصش به ما داد و آخر مگر می‌شود این قدر حلوا حلوا کرد و حلوا نخورد ! خاله نماد دانش و تخصص در حوزه خطیر(!) سالاد و مشتقات آن شده بود بعد از صحبت های جذاب ، علمی و انگیزشی خاله راجع به سالاد فقط کافی بود یک دوربین عکس قبل و بعد از صحبت ها را از سفره می‌گرفت دیس سالاد که فقط اندکی از گوشه های آن خورده شده بود حالا دیگر مثل قبل نبود الان کاملا جمع شده بودند تا ته مانده سالاد را هم بردارند و ته ظرف را هم رها نمی کردند ! مخصوصا جمع آوری سس فرانسوی ته ظرف با انگشت اشاره !

سالاد که همان سالاد اول کار بود . مگر خاله چه چیزی گفته بود که این همه طرفدار پیدا کرد ؟ خاله چه جادویی کرد که افراد حتی آنهایی که سیر شده بودند دنبال دیس سالاد می‌گشتند؟ مگر سالاد چیزی جز چند تکه کلم ،خیار، گوجه، هویج و کاهو است ؟

اما خاله چه وردی خوانده بود و چه کار کرد که مهمان ها دنبال دیس اضافه می گشتند ؟ جادویی که خاله با سالاد کرد همان بازاریابی محتواست .
خاله یک بازاریاب محتواست ؛ سالاد همان محصول یا خدمتی از طرف خاله است . مهمان ها ؛ مخاطبان و مشتریان احتمالی خاله هستند و Market Size او را تشکیل میدهند . اگرچه در این مهمانی چیزی خرید و فروش نشده جوان‌ترهایی که سس فرانسوی خوشمزه را بر خواص سلامتی ترجیح می دادند ؛ بازار گوشه نیش مارکت Niche Market هستند. شاید خاله اصلا کار با اینترنت را بلد نباشد و گوشی سایه ساده‌نوکیا داشته باشد و چیزی از اینستاگرام وب سایت ؛ دیجیتال مارکتینگ ؛ سئو و بازاریابی محتوا نداند اما در عمل همان کاری را کرده است که بسیاری از بازاریابان محتوا در محیط دیجیتال و فضای آنلاین انجام میدهند

digikala.com

 

خاله همان کاری را کرده که دیجی کالا می کند و محصولات خودش را با آب و تاب توضیح می‌دهد و معرفی می‌کند . دوربین‌ها و موبایل‌ها را با هم مقایسه می کند و نظر افراد را راجع به هر محصول منتشر می‌کند .

از هر محصول عکس‌هایی با زاویه دید متفاوت و در سایزهای متفاوت در سایت قرار می دهد ویدیو معرفی محصول می سازد.
محصولات را آنباکس می‌کند وبسایت تخصصی دیجی کالا مگ را راه می‌اندازد که یک مجله اینترنتی و محتوای متنی غنی و ارزشمند تولید می‌کند .

محتوای صوتی تحت عنوان پادکست را دارد. محصولات را در معرض رای و انتخاب مخاطبان قرار می‌دهد مشخصات فنی و توضیحات متنی دیگر برای مقایسه کردن را در اختیار مخاطبان و مشتریانش قرار می‌دهد و هزار و یک کار دیگر که شرح آن خود یک کتاب مجزاست

اما اساس و بنیان تمام کارهای گفته شده از دیجی کالا و همچنین کارهایی که خاله در آن مهمانی کرد یکسان و برابر است و آن چیزی نیست جز بازاریابی محتوا گرچه یکی در فضای به شدت رقابتی آنلاین و دیجیتال بوده است و دیگری در فضای دوستانه سنتی و خانوادگی قرار داشته است اما اصول و اساس آن یکسان است.

راستی آیا یک تعویض روغنی در پلیس راه رامسر هم می‌تواند از بازاریابی محتوا استفاده کند؟

این مطلب برای نخستین بار در سایت جامعه کسب و کار شیراز منتشر شده است

مقالات بیشتر در سایت :

گزارش رویداد ” ای کاش وقتی ۲۰ ساله بودم می دانستم “

امیر فخری

نویسنده ، برنامه نویس وب ، علاقه مند به استارتاپ ها و دوچرخه سواری کوهستان!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *