ESC را فشار دهید تا بسته شود

جامعه کسب و کار شیرازجامعه کسب و کار شیراز رسانه‌ی کسب و کارهای آنلاین شیراز

گزارش دوره دیجیتال مارکتینگ شتابدهنده کوانتوم

دیجیتال مارکتینگ

نخستین جلسه از دوره دیجیتال مارکتینگ شتابدهنده کوانتوم در تاریخ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ در سالن مرکزی شتابدهنده کوانتوم برگزار شد این روزها در هر کوچه و بازاری صدای پای ابزار و تکنولوژی‌های مدرن به گوش می‌رسد و مفاهیمی همچون بازاریابی دچار تغییرات زیادی شده اند. میتوان گفت انقلاب دیجیتال و گسترش اینترنت و موبایل های هوشمند در سال‌های گذشته تاثیر شگرف خود را روی بازاریابی هم گذاشته است

اگر کمی و فقط کمی در محیط اکوسیستم کارآفرینی و استارتاپ‌ها چرخ بزنید احتمالاً واژه دیجیتال مارکتینگ را بارها شنیده اید .

در فارسی شاید بتوان آن را بازاریابی دیجیتال ترجمه کرد اما به هر حال این روزها نقل و نبات مجالس مختلف شده است

هر کسی این روزها در دکان حقیقی یا مجازی خود ادعای تدریس دیجیتال مارکتینگ دارد اما انگشت شمارند افرادی که حقیقتاً دانش و تجربه به روز کاربردی بازاریابی دیجیتال را دارند

مدرس این دوره حمیدرضا سلیمانی از آژانس ادمود بود .

در روزگاری که هر کس با چند عکس و خواندن سطحی چند کتاب و دیدن چند ویدیو از یوتیوب ادعای استادی در دیجیتال مارکتینگ را دارد ولی هنوز هستند کسانی که حقیقتاً تجربه و علم کاربردی را دارند و این دانش را به اشتراک می گذارند

دیجیتال مارکتینگ به وضوح یکی از پر شاخه ترین رشته هایی است که تا به حال وجود داشته است. هر شاخه آن دنیایی است که باید آموخته شود

سرفصل های این دوره از کانال تلگرام شتابدهنده کوانتوم و طوری طراحی شده که کاملاً کاربردی باشد و نکته بسیار مهم دیگر آن این است که برای شرایط ایران و استارت آپ ها و شرکت های ایرانی تدوین شده است و اصطلاحاً به درد تیم ها و سازمان های ایرانی میخورد

اگرچه شاید برخی مباحث از جمله تبلیغات در فیس بوک در همه دوره های آنلاین سایت های معتبر تدریس می شود ، اما  فیلتر بودن فیسبوک در ایران باعث شده عملا  تبلیغات در آن سودی برای کسب و کارها نداشته باشد و کارهای بهتر و با  اولویت بیشتری را می توان انجام داد مثلاً بر اساس شرایط شان ،  استفاده از یکتانت برای تبلیغات کلیکی یا …

این جزئیات و موارد دیگر ؛ خود نشانگر آن است که این دوره کپی‌برداری از دوره های آنلاین خارجی نیست به اصطلاح دوستان فرهنگستان زبان و ادب فارسی این دوره کاملا بومی سازی شده و نسخه کپی برداری شده نیست

 

البته امیدواریم این روند کلاس های آتی هم ادامه یابد منتظریم که آخر دوره برسد و جوجه ها را آن موقع بشماریم

آقای حمیدرضا سلیمانی در نخستین جلسه از این دوره فشرده ۵۶ ساعت به مفاهیم اساسی مانند بازاریابی و تعاریف پایه آن پرداختند و ارتباط آن را با دیجیتال مارکتینگ توضیح دادند

تعاریفی از فیلیپ کاتلر و  دکتر احمد روستا بررسی شد

 

 

 

 

نکته جالب توجه دیگر آن بود مدرس قبل از شروع رسمی دوره یک تمرین جالب به شرکت کننده ها داد

آنها باید خود را بدون ذکر موفقیتها و دستاوردها و جایگاه فعلی شان در یک صفحه توضیح بدهند و از علایق خود بگویند

برگه ها بدون اسم بودن به جز چند مورد که داوطلبانه اسم خود را نوشته بودند

مدتی گذشت و همه “خودشان را برای خودشان” توضیح دادند.

پس از اتمام برگه ها جمع آوری شد مهندس حمیدرضا سلیمانی به صورت تصادفی خواند . چالش این بود که حدس بزنیم این برگ مربوط به کیست

چه کسی آن را نوشته است افراد هنگام خواندن برگه ها مدام حدس می زدند

 

 

 

 

پس از اتمام برگه ها جمع آوری شد مهندس حمیدرضا سلیمانی به صورت تصادفی نخواند چالش این بود که حدس بزنیم این برگ مربوط به کیست چه کسی آن را نوشته است افراد هنگام خواندن برگه ها به دقت توجه می کردند و در انتها حدس می‌زدند که این برگه را شرکت‌کننده نوشته است.

در این برگ ها چیزهای مختلفی نوشته بودند
یک نفر از علاقه اش به فوتبال می‌گفت . دیگری از علاقه به عکاسی و معماری آن یکی از علاقه بالا به کارآفرینی اجتماعی سخن می گفت

یکی از علاقه شدیدش به پرسپولیس می گفت دیگری از سکوی هواداری استقلال پایین نمی آمد

دیگری می گفت خلوت کردن را دوست دارد یک نفر از علاقه‌اش به کارآفرینی اجتماعی می گفت و دیگری از علاقه اش به کوهستان ؛ طبیعت و گردشگری سخن میگفت

کسی سخن از رتبه اش در آزمون کارشناسی ارشد نگفت
هیچکس خود را مدیر مجموعه فلان کسی از مسئولیتش در فلان استارتاپ نگفت علایق و سلایق خود گفتند که خوب تمرین ای بود راجع به خودشناسی

شاید در نگاه اول این توضیحات و برگه ها فقط برای آشنایی افراد با هم بود اما تفاوت از آنجا عیان شد که مدرس از شروع کلاس نرفت سراغ ابزار ها و سایت هایی که شب قبل حفظ کرده باشد !

نرفت سراغ کپی برداری صرف از دوره های دیجیتال مارکتینگ خارجی

رفت سراغ خودشناسی یاد دادن یک چیز ” از خودمان به خودمان ” و به وسیله خودمان

رفت سراغ چند دقیقه تفکر راجع به این که اصلاً چرا به این دوره آمده‌اید و چرا اینجا نشسته اید

 

همچون برخی به اصطلاح اساتید ؛ نرفت سراغ آخرین تغییرات در گوگل آنالیتیکس یا بهترین پلاگین های وردپرس برای سئو

مدرس دوره ؛ رفت سراغ شرکت کننده ها ؛ رفت سراغ انسان ها
و این شروع متفاوت ؛ نوید بخش پایانی متفاوت است

قصد اغراق یا بزرگنمایی نداریم اما این شروع متفاوت احتمالاً اتفاقی نبوده و نیست . احتمالا همه ما در دوره هایی شرکت کرده ایم که صرفاً یک کپی ضعیف بوده  و در انتهای  دوره ناراضی از آن خارج شدیم

اما با نگاهی به سوابق ؛ رزومه مدرس ؛ شاگردان موفق و جلسه امروز از مهندس حمیدرضا سلیمانی انگار که داستان این دوره فرق می‌کند و باید منتظر اتفاقات خوبی بود اما هنوز زمان نیاز است و فرزندان مرغ را باید آخر پاییز بشماریم !!

 

بررسی مفاهیم پایه ای از بازاریابی و تعاریف اساتید این حوزه بررسی شد . رابطه دیجیتال مارکتینگ با مارکتینگ مورد بررسی قرار گرفت تبلیغات آفلاین و آنلاین سخن به میان آمد و راجع به کلید واژه های مهمی صحبت شد .

از جمله این کلید واژه ها می توان به تبلیغات آفلاین و آنلاین بازارشناسی،  بازارسازی ، بازارداری ، پرسونای مخاطب و مخاطب هدف و چند ابزار مفید و وبسایت در دیجیتال مارکتینگ دیگر اشاره کرد
چالش هایی راجع به تبلیغات به صورت آنلاین و چه به صورت آفلاین اشاره شد

تقسیم بندی بازاریابی از نگاه دکتر احمد روستا که به سه شاخه بازارشناسی ، بازارسازی و بازارداری مورد بررسی قرار گرفت و مثال‌های متعددی برای آن مطرح شد

تعاریف تجارت الکترونیک و تفاوت آن با دیجیتال مارکتینگ مورد بررسی قرار گرفت

لزوم یا عدم لزوم استفاده از وب سایت به چالش کشیده شد

برخی از سایت‌های استارت آپ های حاضر در جلسه بررسی شد و نقاط قوت و ضعف آنها مطرح گشت

با ابزارهایی همچون جی تی متریکس چند سایت تحلیل شد نکات قابل توجه آنها ذکر شد.

تفاوت طراحی کاربری و تجربه کاربری طرح شد.
پرسشنامه های آنلاین و آفلاین روابط عمومی و برخی مثال های آن از کسب و کار های همچون اسنپ و تپسی تا کسب و کار های نوپا مطرح گشت.

سایت ابزار وردپرس معرفی شد

نرخ تبدیل و بهینه سازی آن مورد بحث قرار گرفت.

موارد متعدد دیگری که به شرح جزئیات آن در ادامه خواهیم پرداخت

 

جلسه دوم از دوره دیجیتال مارکتینگ شتابدهنده کوانتوم در تاریخ ۲۱ بهمن ۹۸ برگزار شد در این جلسه به طرح و بررسی مفاهیم اساسی و پایه ای و چیستی بازاریابی محتوا  پرداخته شد . اینایبهکه بازاریابی محتوا به چه مفهوم است ؟

تفاوت بازاریابی محتوایی و بازاریابی محتوا در چیست ؟

فرمت ها و انواع محتوا بررسی شد از محتوای دیجیتال مانند صوت عکس فیلم و غیره گرفته تا محتوای آفلاین مثل بیلبوردها محتوای متنی نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت .

 

مفاهیم مهمی همچون کپی رایتینگ و تبلیغ نویسی مطرح شد به بررسی چند کمپین محتوایی موفق پرداختیم از کمپین های تبلیغاتی بیمه بازار گرفته تا کمپین های اسنپ و تپ سی

بررسی های موردی نشان می داد که گاهی نوشتن یک متن خوب برای تبلیغ چقدر می تواند موثر باشد همچنین سهل انگاری و نوشتن متن بد تبلیغاتی می‌تواند چه ضربه هایی به برند و پایه‌های یک کسب و کار بزند

جلسه سوم از دوره دیجیتال مارکتینگ شتابدهنده کوانتوم در سالن مرکزی شتابدهنده و در تاریخ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ این جلسه بیشتر مربوط به اصول و مبانی سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو بود در این زمینه کارهایی که برای بهینه سازی لازم بود به دو دسته کلی تقسیم بندی شد و آن پیج و آف پیج
اولی به این معناست که هر کاری که در خود سایت انجام می دهیم تا در جستجوهای گوگل به رتبه های بالا برسیم و در مقابل آن آف پیج به معنای انجام کارهایی است که خارج از وبسایت خود انجام می‌دهیم تا به رتبه های بالا در نتایج جستجوی گوگل برسیم مانند بک لینک ساختن و کارهای دیگر
مفاهیم و موضوعات مهمی مانند بک لینک اعتبار صفحه و اعتبار دامنه بررسی شد و از ابزارهای حرفه ای در بحث سئو استفاده شد از جمله این ابزارها می‌توان به , Moz.com ; semrush.com Ahrefs.com
اشاره کرد همچنین ابزارها و مفاهیم در تحقیق کلمات کلیدی تدریس شد ابزار هایی مانند kwfinder ; keywordtool و …

جلسه چهارم از دوره دیجیتال مارکتینگ شتابدهنده کوانتوم در تاریخ ۲۳ بهمن ۹۸ در سالن مرکزی شتابدهنده برگزار شد در این جلسه تمرکز بر بحث محتوا بود و اینکه چطور میتوانیم یک محتوای اثر گذار ایجاد کنیم وی از محتوا مناسب تر است برای کسب و کار ما ؟ خلأهای موجود محتوا در وب چه هستند؟
با چه چارچوبی محتوا درست کنیم ؟ استراتژی محتوا چیست و چرا اهمیت دارد؟ اگر استراتژی محتوا نداشته باشیم چه چیزی را از دست می‌دهیم ؟ خلق محتوا و توزیع آن به چه صورت انجام می شود ؟ یک محتوای خوب با توزیع بعد بهتر است یا یک محتوای ضعیف با توضیح خوب ؟

مفاهیم اساسی و مهمی همچون درخت محتوا ، تقویم محتوا و غیره بررسی و تدریس شد . بحث پرسونای مخاطب و مخاطب هدف پرداخته شد و مثال های متعددی از آن بررسی شد در کارهای عملی هر یک از تیم ها به سراغ یک کسب و کار یا استارت آپ خاص می‌رفت و مفاهیم تدریس شده را آنجا به طور عملیاتی تمرین می کردند

content marketing بازاریابی محتوا

جلسه پنجم از دوره دیجیتال مارکتینگ شتابدهنده کوانتوم در تاریخ ۲۴ بهمن ۹۸ در سالن مرکزی شتابدهنده برگزار شد در این جلسه بحث کپی رایتینگ و کمپین‌های تبلیغاتی پرداخته شد اینکه تفاوت تبلیغات و کمپین تبلیغاتی چیست و چطور می‌توانید کمپین تبلیغاتی موثر و موفق را اجرا کرد.

هزینه و بودجه تقریبی تبلیغ در پلتفرم های مختلف چگونه است بازدهی این تبلیغات به چه صورت است چطور میتوانیم از شبکه‌های اجتماعی حداکثر استفاده را ببریم در ادامه به این پرسش پاسخ داده شد که تفاوت بین شبکه‌های اجتماعی در چیست

آیا بین اینستاگرام و توییتر تفاوت های بنیادی وجود دارد یا اردو شبیه به هم هستند تبلیغ و فعالیت در کدام یک برای کسب و کار ما بهتر است محیط و فضای موجود در تلگرام و اینستاگرام و توییتر با هم بسیار متفاوت است و تفاوت ها ، ریشه در مخاطبان این شبکه های اجتماعی و جذب و حاکم بر آن ها دارد البته اگر تلگرام را جز شبکه های اجتماعی به حساب آوریم

 

در ادامه به بحث بازاریابی بر اساس عملکرد یا بازاریابی عملکرد گرا ؛ پرداخته شد مفاهیمی از جمله نرخ کلیک CTR , نرخ باز کردن ایمیل Open Rate , نرخ‌تبدیل یا Conversion rate و غیره پرداخته شد و کاربرد آنها با مثال های عملی به تیم ها ، تمرین داده شد .

 

جلسه ششم از دوره دیجیتال مارکتینگ شتابدهنده کوانتوم  در تاریخ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸ در سالن مرکزی شتابدهنده برگزار شد و در این جلسه تمرکز در بحث تبلیغات بود انواع تبلیغات از آفلاین گرفته تا آنلاین بررسی شد مزایا و معایب هر کدام بررسی شد و اینکه مهمترین تفاوت آنلاین با تبلیغات آفلاین را می‌توان به قابل اندازه گیری بودن در تبلیغات آنلاین ، برشمرد .

 

تبلیغات آفلاین مثل تبلیغ در تلویزیون رادیو یا تبلیغ در سطح شهر با بیلبوردها هر کدام مزایای خود را دارند اما تمرکز و توجه بیشتر به بحث تبلیغات آنلاین بود تبلیغات کلیکی تبلیغات بنری دیسپلی ادز و غیره مورد بررسی و بحث قرار گرفتند مهندس حمیدرضا سلیمانی از تجربیات ارزشمند خود در آژانس تبلیغاتی ادمود  گفتند و حذف برای کمپین های تبلیغاتی سخن گفتند . از چالش‌ها و همچنین فرصت های موجود در تبلیغات گفتند و راهکار های اندازه گیری موفقیت در کمپین های تبلیغاتی را توضیح دادند .

در ادامه به چند ابزار حرفه‌ای پرداخته شد که در دیجیتال مارکتینگ بسیار پر اهمیت هستند پرداخته شد .
ابزارهایی همچون گوگل آنالیتیکس گوگل ادوردز گوگل تگ منیجر و غیره که به بررسی و تشریح جزئیات استفاده از آنها پرداخته شد . منوها و ابعاد مختلف و گسترده هر کدام از ابزارها به طور مفصل تشریح و توضیح داده شد

سپاس از توجه شما

توفیق رفیق راهتان باد

منتظر باشید خبرهایی در راه است …

امیر فخری

نویسنده ، برنامه نویس وب ، علاقه مند به استارتاپ ها و دوچرخه سواری کوهستان!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *