ESC را فشار دهید تا بسته شود

جامعه کسب و کار شیرازجامعه کسب و کار شیراز رسانه‌ی کسب و کارهای آنلاین شیراز

گزارشی از فعالیت های اخیر شتابدهنده کوانتوم

چشم انداز شتاب دهنده کوانتوم، ایجاد و توسعه پایدار نوآوری محور است و با تمرکز بر آموزش سعی دارد تا کمبود دانش کافی در حوزه کسب و کارهای نوپا را برطرف سازد و با حمایت از تیم های استارتاپی زمینه را برای رشد آنها فراهم آورده و به توسعه اقتصاد دانش بنیان کمک کند. کوانتوم همچنین بر آن است تا با برگزاری رویدادها و کارگاه‌های آموزشی استارتاپی، فرهنگ کارآفرینی را در جامعه ترویج دهد.

 

کارگاه آموزشی زندگی استارتاپی و آشنایی با نهاد های اکوسیستم استارتاپی با تدریس جناب آقای دکتر سهراب پور در تاریخ ۱۳ مرداد ماه ۱۳۹۸ در شتاب دهنده کوانتوم برگزار گردید.

کارگاه آموزشی زندگی استارتاپی در تاریخ ۱۳ مرداد ماه ۱۳۹۸ در مرکز شتاب دهنده کسب و کار کوانتوم برگزار گردید. دکتر سهراب پور در ابتدای کارگاه ضمن بیان اهداف تاسیس شتاب دهنده، در رابطه با همکاری و ارتباطات خود با دانشگاه ها و شتاب دهنده های کشورهای خارجی توضیحاتی ارائه کردند. در ادامه سابقه و منشا پیدایش مراکز دانش بنیان و شتاب دهنده در دنیا و نحوه گسترش آنها تا ورود این موسسات به ایران صحبت و همچنین تعریفی کلی از مراکز شتاب دهنده و پارک های علم و فناوری مطرح کردند. در پایان نیز به معرفی چند کتاب مرتبط با موضوع کارگاه و بیان داستان دره سیلیکون ولی و چگونگی پیدایش و رشد شرکت ها در آن منطقه پرداختند.

 

کارگاه آموزشی نحوه آماده سازی فایل ارائه با تدریس سرکار خانم مهناز رفعت ماه در تاریخ ۱۶ مرداد ماه ۱۳۹۸ در شتاب دهنده کوانتوم برگزار گردید.

در این کارگاه ابتدا به بررسی تئوری چگونگی آماده سازی فایل ارائه و سپس به آماده سازی عملی فایل ارائه پرداخته شد. افراد باید توانایی آماده سازی فایلی را داشته باشند که بتوانند ظرف مدت ۲۰ دقیقه آن را به سرمایه گذار ارائه دهند. این کارگاه به افراد کمک کرد که بتوانند فایل ارائه خود را بر اساس اصول روز دنیا آماده کنند.
ترتیب استاندارد برای آماده سازی فایل ارائه به صورت زیر می باشد:
Content
Problem
Solution
Market size
Competition
Product
Business model
Current status / Accomplishments / Roadmap
Team
Financials

 

کارگاه آموزشی ارزیابی ایده با تدریس جناب آقای محمدامین نوبخت در تاریخ ۲۳ مرداد ماه ۱۳۹۸ در شتاب دهنده کوانتوم برگزار گردید.

همه افراد ایده ای در ذهن خود دارند که می خواهند از آن پول دربیاورند. قبل از شروع به فعالیت اقتصادی به طور جدی باید در نظر بگیریم که آیا داشتن ایده به تنهایی کافی است یا خیر؟ اگر ایده خود را درست ارزیابی نکنید زمان و هزینه های شما به هدر می رود و ممکن است کسب و کارتان با شکست مواجه شود. همواره این نکته را در نظر بگیرید که باید نیاز واقعی مشتری را شناسایی و رفع کنید. بنابراین از همان ابتدای کار و قبل از پیاده سازی ایده باید با مشتریان خود تعامل داشته باشید. کسب درآمد از ایده یکی از مهم ترین دغدغه های ایده پردازان است. در کارگاه ارزیابی ایده با بیان راهکارهای کشف مسئله واقعی، ارزیابی صحیح راه حل، چگونگی رسیدن به کسب و کار قابل اجرا و قیمت گذاری مناسب به شرکت کنندگان برای حصول درآمد از ایده آموزش داده شد.

پنجمین رویداد کافه کارآفرینی با حضور سرکار خانم مهندس زهرا ابولوردی (کارآفرین و بنیان گذار مجتمع گردشگری بهشت پارس) و جناب آقای مهندس احمد قریشی نژاد در تاریخ ۲۷ مرداد ماه ۱۳۹۸ در شتاب دهنده کوانتوم برگزار گردید.

کافه کارآفرینی رویدادی است به منظور ارتباط صنعت با دانشگاه، انتقال تجارب کارآفرینان، آموزش مفاهیم کارآفرینی، آموزش الگوهای موفق و فرایند شکل گیری کسب و کارهای نوپا به دانشجویان و علاقه مندان جامعه.. در پنجمین جلسه از این رویداد سرکار خانم مهندس زهرا ابولوردی (کارآفرین و بنیان گذار مجتمع گردشگری بهشت پارس) و جناب آقای مهندس احمد قریشی نژاد حضور داشتند و در خلال بخش های رویداد به بررسی روند شکل گیری این مجتمع و اتفاقات رخ داده در این مسیر و هم چنین بررسی دقیق جزئیات و ابعاد مختلف حوزه کارآفرینی پرداخته شد.

 

کارگاه آموزشی اصول تحقیقات بازار برای استارتاپ ها با تدریس جناب آقای محمد امین نوبخت در تاریخ ۲۸ مرداد ماه ۱۳۹۸ در شتاب دهنده کوانتوم برگزار گردید.

هدف این کارگاه اشنایی با تحقیات بازاریابی به ویژه در کسب و کارهای نوپا و استارتاپی و بالخصوص کسب و کار های آی-تی بیس بود . در این کارگاه سعی شد مطالبی ارایه گردد تا احتمال موفقیت در زمینه کسب و کار بالاتر برود و همچنین اگر روند کاری منجر به شکست هست ، در همان ابتدا متوجه این امر شده و قبل از صرف هزینه های گزاف ، کار متوقف گردد.فضای بازاریابی، فضایی تعاملی است، فضایی برای تبادل ارزش (خدمات به ازای پول یا کالا به ازای پول)این جمله قدیمی می تواند یادآوری برای نشان دادن علت تحقیقات بازاریابی باشد: برای موفقیت در کسب و کار ، باید جایی باشیم که مشتری ما آنجاست.
در ادامه این کارگاه به توصیف چند کلمه در این حیطه پرداخته شد:
۱- کسب درآمد : تبادل ارزش سودده.
۲- کسب و کار : فرآیندی سازمان یافته برای تبادل ارزش تکرارپذیر و سودده.
۳- استارت آپ : سومین لغتی به توصیف آن پرداخته شد : استارتاپ سازمانی است موقتی، در جستجوی مدل کسب و کارگسترش پذیر، تکرار پذیر و سود ده.
۴- بازار : فضایی واقعی یا مجازی که صاحبان کسب و کار را مستقیم یا غیرمستقیم به مشتریان وصل می کند.

کارگاه آموزشی راه اندازی کسب و کار نوپا با تدریس جناب آقای دکتر وحید سهراب پور در تاریخ ۶ شهریور ماه ۱۳۹۸ در شتاب دهنده کوانتوم برگزار گردید.

در این کارگاه به بررسی چرایی و چگونگی راه اندازی استارتاپ و نیز چگونگی بومی سازی فرایند های استارتاپ پرداخته شد.
طبق آمارهای جهانی تنها یک درصد از استارتاپ هایی که جذب سرمایه میکنند می توانند به راند ششم برسند و ارزش میلیارد دلاری پیدا کنند. لذا نکاتی مهمی در این رابطه وجود دارد که استارتاپ ها باید برای ماندگار شدن آن ها را رعایت کنند. از جمله آنها:
۱- ایده باید مناسب باشد، به گونه ای که مشکلی را حل نماید و افراد حاضر باشند برای آن پول پرداخت کنند.
۲- اجرای خوب و پیاده سازی مناسب
۳- شرایط مناسب، بازار مناسب و زمان مناسب برای ورود به بازار

کارگاه آموزشی آنالیز رقبا با تدریس جناب آقای محمد امین نوبخت در تاریخ ۱۱ شهریور ماه ۱۳۹۸ در شتاب دهنده کوانتوم برگزار گردید.

 تجزیه و تحلیل رقیب در بازاریابی و مدیریت استراتژیک، یک ارزیابی از نقاط ضعف و قوت رقبای فعلی و بالقوه می‌باشد. این تجزیه و تحلیل، امکان شناسایی فرصت‌ها و تهدیدها را فراهم می‌کند. تجزیه و تحلیل رقیبان یکی از مؤثرترین استراتژی‌ها در مدیریت وب سایت به شمار می‌رود. این کار می‌تواند در مرحله اجرا، نظارت و تنظیم صورت بگیرد. به بیان واضحتر، تجزیه و تحلیل رقبا به معنای شناسایی رقبا و ارزیابی استراتژی‌ها برای تعیین نقاط قوت و ضعف خود نسبت به کسانی است که محصولات یا خدماتی شبیه به ما دارند.
هنگامی که شما می خواهید کسب و کار خود را راه اندازی کنید، قبل از هر کاری باید رقبای موجود را شناسایی، بررسی و تحلیل کنید تا بتوانید در جهت فعالیت خود برنامه ریزی دقیق و مشخصی را پیش بگیرید. هدف از برگزاری این کارگاه نحوه شناسایی رقبای بالقوه و بالفعل و در نهایت طراحی استراتژی های رقابتی برای حفظ بقای کسب و کار در کنار رقبا بود.

 

کارگاه آموزشی طراحی مدل کسب و کار با تدریس سرکار خانم مهناز رفعت ماه در تاریخ ۱۳ شهریور ماه ۱۳۹۸ در شتاب دهنده کوانتوم برگزار گردید.

در این کارگاه به بررسی بازار و مشتریان، مدل درآمدی و قیمت گذاری از جمله مدل نذورات، مدل تبلیغات، مدل فریمیوم، مدل خدمات افزوده و.. ، استراتژی های بازاریابی از جمله بازاریابی دهان به دهان، بازاریابی ویروسی، بازاریابی انبوه، بازاریابی ایمیلی، بازاریابی مستقیم، بازاریابی چکه ای و.. و کانال های تبلیغاتی، بررسی و تخصیص منابع انسانی، انواع آنالیز های راهبردی، شیوه اجرا و زمان بندی فعالیت ها و تدوین برنامه مالی پرداخته شد و در نهایت به صورت تئوری و عملی در نوشتن طرح کسب و کار  به افراد  کمک کرد.در این کارگاه اصول مدل کسب و کار به صورت تئوری و عملی طبق کتاب خلق مدل کسب و کار نوشته ی الکساندر استروالدر تدریس گردید.
مدل کسب و کار مفهوم مهمی است که در موفقیت موسسات اقتصادی تاثیر تعیین کننده ای دارد. مدل کسب و کار منطق شرکت را در چگونگی خلق، ارائه و کسب ارزش توصیف می کند. اولین سوال اساسی در مدل کسب و کار این است که مشتریان محصول و یا خدمات تولیدی موسسه، چه کسانی هستند و چه ویژگی ها، نیاز ها و علائقی دارند. دومین سوال آن است که موسسه برای مشتریان مزبور چه ارزشی خلق و ارائه می کند که موجب جذب آن ها می­شود. سومین سوال اساسی این است که از چه کانال هایی مشتریان از ویژگی ها و ارزش های محصول و خدمات موسسه آگاه می شوند

کارگاه آموزشی شناخت مشتری و بخش بندی بازار با تدریس جناب آقای محمدامین نوبخت در تاریخ ۲۶ شهریور ماه ۱۳۹۸ در شتاب دهنده کوانتوم برگزار گردید.

کارگاه بخش بندی بازار و شناخت مشتری با تدریس جناب آقای محمدامین نوبخت (مشاور و مجری بازاریابی دیجیتال) در شتاب دهنده کوانتوم برگزار گردید. در این کارگاه به بررسی چرا و چگونگی بخش بندی بازار و هم چنین راه کارهای آن، شناخت بخش های مختلف بازار، شناخت مسیر تصمیم گیری و خرید مشتری که شامل ۳ بخش احساس نیاز، تصمیم گیری، تصمیم گیری نهایی هنگام خرید میشود و هم چنین ابزارهای هر بخش  پرداخته شد.
بخش بندی بازار به ما کمک می‌کند در مورد انتخاب این‌که چه کسانی مشتری ما هستند و چه کسانی مشتری ما نیستند، بهتر تصمیم بگیریم. بخش بندی بازار، می‌تواند نقش مهمی در تعیین شیوه تبلیغات و طراحی کمپین تبلیغاتی داشته باشد. بدون توجه به بخش‌بندی بازار، ممکن است بخش قابل توجهی از بودجه تبلیغاتی ما برای مخاطبانی که در سگمنت هدف قرار ندارند، تلف شود. بخش بندی بازار می‌تواند مبنای مهمی برای تعیین استراتژی قیمت گذاری و سایر بخش‌های برنامه بازاریابی باشد و اثربخشی آن‌ها را افزایش دهد.

کارگاه آموزشی بازاریابی دیجیتال با تدریس جناب آقای محمدامین نوبخت در تاریخ ۹ مهر ماه ۱۳۹۸ در شتاب دهنده کوانتوم برگزار گردید.

بازاریابی را میتوان مجموعه تلاشها برای جذب، درگیرکردن و افزایش تعداد مشتریان تعریف کرد. مجموعه تلاشهای هدفمند و برنامه‌ریزی شده برای این کار را کمپین یا طرح گویند.
هر طرح بازاریابی سه فاز دارد :
تدوین
اجرا (توسعه)
مدیریت
در این کارگاه به بررسی این فازها  با توجه به زیر ساختهای دیجیتال می‌پردازیم . که آن را بازاریابی دیجیتال گویند.
اولین گام در بازاریابی تحقیقات بازار  و تحلیل رقباست ، سپس تعیین اهداف ،شناخت مشتریان، کانال های اطلاع رسانی و اجرای برنامه است.

۳۶ امین نشست دیجیتال مارکتینگ در تاریخ یک شنبه ۱۴ مهر ماه ۱۳۹۸ در شتاب دهنده کوانتوم برگزار گردید.

۳۶ امین نشست شیراز مارکتینگ با موضوع چگونه یک تبلیغ موثر بسازیم در تاریخ ۱۴ مهر ماه ۹۸ در شتاب دهنده کوانتوم برگزار گردید. از جمله مهم ترین نکاتی که در این نشست به آن پرداخته شد  میتوان به تمرکز بر روی خواسته ی مشتری در راه ساخت یک تبلیغ مناسب، شفاف و دقیق بودن هدف تبلیغ و هم چنین خلاقیت و عدم کپی برداری از طرح های دیگران در این راه اشاره نمود.

 

کارگاه آموزشی حقوق شرکت های تجاری و بررسی اهم قرارداد های حوزه کسب و کارهای نوپا با تدریس سرکار خانم نیلوفر ستوده (وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی) در تاریخ ۲۱ مهر ماه ۱۳۹۸ در شتاب دهنده کوانتوم برگزار گردید.

این کارگاه با تدریس سرکار خانم نیلوفر ستوده (وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی) در تاریخ ۲۱ مهر ماه ۱۳۹۸ در شتاب دهنده کوانتوم با بررسی اهم موارد مطرح برای کسب و کارهای نوپا برگزار گردید. از جمله مواردی که در این کارگاه به آن ها پرداخته شد می توان به صورت خلاصه به موارد زیر اشاره نمود:
۱- ساختار حقوقی مناسب برای کسب و کارهای نوپا
۲- انواع سهام و ویژگی های آن
۳- ارکان تصمیم گیری و مدیریت در شرکت های سهامی
۴- اختیارات و مسئولیت های مدیران شرکت
۵- اختیارات و مسئولیت های بازرسان شرکت
۶- انحلال و تصفیه در شرکت های سهامی
۷- بررسی اهم مواد قرار داد سرمایه گذاری و قرار داد کار

 

رویداد “ای کاش وقتی ۲۰ ساله بودم میدانستم” با همکاری شتاب دهنده بانا و حضور سرکار خانم مونا ناصری (هم بنیان گذار شتاب دهنده بانا) و سرکار خانم آرزو نصیری (مدیر توانمند سازی شتاب دهنده بانا) در تاریخ ۲۴ مهر ماه ۱۳۹۸ در شتاب دهنده کوانتوم برگزار گردید.

رویداد «ای کاش وقتی ۲۰ ساله بودم می‌دانستم» با حمایت اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس و بنیاد ملی نخبگان فارس در شتاب دهنده کوانتوم برگزار گردید. این رویداد در قالب ۳ بخش برگزار گردید. در ۲ بخش اول سرکار خانم مونا ناصری و سرکار خانم آرزو نصیری به بیان تجربیات خود وسپس به بررسی موضوعاتی از جمله مهارت های نرم و بحث سرمایه هایی که هر فرد در زندگی به آنها احتیاج دارد از جمله سرمایه مالی، سرمایه اجتماعی و…  پرداختند.
اطراف ما دو دسته آدم وجود دارند:
الف.کسانی که با گذشته‌ی خودشان کاملند.
ب.کسانی که از گذشته‌ی خودشان گله‌مندند.
تمام افراد ناراضی ای کاش‌هایی هستند که محقق نشدند.
در واقع همراهی با افرادی که سعی بر کمک به تجربه ای کاش‌های آینده‌ قبل از شکل‌گیری و تاثیر کتاب ای کاش وقتی ۲۰ساله بودم می‌دانستم اثر تینا سیلیگ، منجر به برگزاری این رویداد شد.

کارگاه آموزشی چگونه خود را در ۱۰ دقیقه معرفی کنیم با تدریس سرکار خانم مونا ناصری (هم بنیان گذار شتاب دهنده بانا) در تاریخ ۲۵ مهر ماه ۱۳۹۸ در شتاب دهنده کوانتوم برگزار گردید.

کارگاه آموزشی چگونه خود را در ۱۰ دقیقه معرفی کنیم با تدریس سرکار خانم مونا ناصری (هم بنیان گذار شتاب دهنده بانا) در شتاب دهنده کوانتوم برگزار گردید. معرفی کردن خود به دیگران درست مانند پرده اول نمایش، سکانس های آغازین یک فیلم سینمایی اهمیت دارد. افراد معمولا در همان برخورد اول هرچند به نادرست، از شما و شخصیت شما برداشتی خواهند داشت که تغییر این نگرش به این آسانی‌ها نخواهد بود. با توجه به اهمیت این موضوع یکی از کارگاه‌های آموزشی پیش‌نیاز در زیرمجموعه‌ مهارت ارتباطی، کارگاه “چگونه خود را در ۱۰ دقیقه معرفی کنیم؟” می‌باشد. افراد در این کارگاه به شناخت بهتر خصوصیات خود و توانایی ابراز آن در زمان مشخص دست پیدا کردند و کشف کردند که هر کسی فقط یک بار فرصت معرفی خودش را پیدا می‌کند.

حضور دکتر وحید سهراب پور؛ هم بنیان گذار و مدیر شتاب دهنده کوانتوم به عنوان داور در رویداد بین المللی startupistanbul

رویداد بین المللی استارتاپ استانبول ۲ بار در سال برگزار می گردد. در سال ۱۳۹۸، ۱۶۰ هزار استارتاپ از سراسر دنیا برای حضور در این رویداد که از تاریخ ۲۶ لغایت ۲۹ مهرماه برگزار گردید، ثبت نام کرده بودند. از این بین ۱۰۰ استارتاپ برگزیده شدند که در این رویداد فرصت معرفی خودشان را به داوران و سرمایه گذاران داشته باشند. دکتر وحید سهراب پور؛ هم بنیان گذار و مدیر شتاب دهنده کوانتوم به عنوان داور، در این رویداد حضور داشتند.

 

اولین نشست رویدادهای توسعه‌ی کارآفرینی؛ “کسب‌وکار، از ایده تا اجرا” با حضور جناب آقای علیرضا جعفری؛ هم بنیان گذار نواک و جناب آقای احمدرضا آرمانی؛ هم بنیان گذار تومن در تاریخ ۳۰ مهر ماه ۱۳۹۸ در شتاب دهنده کوانتوم برگزار گردید.

یازدهمین دوره‌ی جشنواره‌ی کارآفرینی و توسعه‌ی کسب‌وکار شریف (VCCup11)  در سه حوزه شامل سرفصل “ایده”‌ ، “طرح” و “استارتاپ” برگزار می‌گردد. شرکت کنندگان در هر سرفصل بطور جداگانه مورد داوری و ارزیابی قرار گرفته و برگزیدگان هر حوزه مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.
در طی مراحل این جشنواره، شرکت‌کنندگان ضمن آشنایی با مفاهیم و اصول کسب وکار و تمرین عملی آن‌ها بر مبنای ایده‌ی محوری و فناورانه خود، در یک محیط رقابتی نسبت به آماده‌سازی طرح خود جهت ارائه به نهادها و اشخاص سرمایه‌گذار اقدام می‌‌نمایند.
در راستای ترویج و توسعه فرهنگ کارآفرینی و شناسایی کارآفرینان جوان و هم‌چنین معرفی جشنواره در سطح کشور، VCCup با کمک پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد، شتابدهنده‌ها و دانشگاه‌‌های شهرستان‌ها، اقدام به برگزاری رویدادی با حضور بنیان‌گذاران استارتاپ‌های موفق کشور کرده است.
اولین نشست از سلسله نشست‌های توسعه‌ی کارآفرینی تحت عنوان “کسب‌وکار؛ از ایده تا اجرا” با همکاری دانشگاه صنعتی شریف و حمایت اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس و بنیاد ملی نخبگان فارس، با حضور هم‌بنیان‌گذاران “نواک” و “تومن” در شتاب دهنده کوانتوم برگزار گردید.
صاحبان ایده و استارتاپ‌ها، دانشجویان و علاقه‌مندان به حوزه کارآفرینی با شرکت در این رویداد توانستند در فضایی دوستانه با میهمانان به گفت‌وگو بپردازند و از تجربیات آن‌ها در مسیر راه‌اندازی کسب‌وکار نوپایشان بهره‌مند شوند.

 

نازنین حبیبی

یک مهندسِ صنایعِ فارغ التحصیل از کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی‌ام که علاقه‌مند به یادگیری و تحقیق و پروژهش در موضوعات جدید روز هستم و مایلیم با تمام انرژی به رشد اکوسیستم استارتاپی شیراز کمک کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *