ESC را فشار دهید تا بسته شود

جامعه کسب و کار شیرازجامعه کسب و کار شیراز رسانه‌ی کسب و کارهای آنلاین شیراز

گزارش صدمین نشست همفکر شیراز

۲۷ شهریور ۹۷ روز بسیار مهمی برای همفکر شیراز بود.  اولین نشست سه رقمی همفکر شیراز برگزار شد . نشست ۱۰۰ ام  هم مثل گذشته نکات قابل توجه و متمایزی که گزارشی خلاصه و مروری بر آن را بررسی می کنیم .  در ابتدا مطابق رسم همیشگی افراد به معرفی خود و حرفه ای که در آن فعالیت می‌کنند پرداختند و با یکدیگر آشنا شدیم . مهمان هایی هم داشتیم که برای اولین بار بود که به هم فکر می آمدند.  صحبت‌هایی از آقای ستار ستودگان شنیدیم در ابتدای کار و پس از آن بعد از معرفی های افراد به مهمان جدید رسیدیم که آقای عاشوری بودن . جناب عاشوری در صنعت توریسم سلامت و به طور تخصصی به حوزه فعالیت می کنن و از فرصتها و چالشهای ورود به این حوزه جذاب گفتند.

دیگر همه ما می دانیم که با نرخ تبدیل ریال به دیگر ارزها خصوصاً دلار ، یورو و دینار خیلی مقرون به صرفه است برای اهالی  کشورهای همسایه که برای سفر ها و به خصوص سفر های درمانی و پزشکی به ایران مراجعه کنند . از کشور عراق مثال زدند و هزینه درمانی را به نسبت سرانه درآمد آنها ، برایشان بسیار  ارزان مطرح کردند . مثال جالبی زدن که تعداد زیادی از عرب های مسافر کشور را می بینیم که معمولاً چسب هایی بر سر خود دارند و کاشت مو با ارزانترین قیمت نسبت به دیگر نقاط جهان آنها را به اینجا کشانده است.  فرصت ها و چالش های زیادی وجود دارد اما باید به چند نکته توجه کنیم یکی آن که سیستمهای سنتی مشاوره کاشت مو ( یا به طور کلی مشاوره سلامت) دیگر منسوخ شده است شاید یک مطب و دکتر برای یک بیمار مشخصات خاص بسیار مفید و موثر باشد  اما در عین حال همان مطب و پزشکی مجرب آن برای یک بیمار با مشخصات متفاوت مضر باشد و اثرات سوء بر بیمار بگذارد. جناب عاشوری برخی اصلاحات فنی و مرسوم در روشهای مختلف کاشت مو را توضیح دادند و از فرصت ها گفتنن . دیگران هم راجع به کسب و کارها ایشان صحبت کردند

همفکر شیراز

آقای عسگری در حوزه رمز ارزهاو ارزهای  دیجیتال مثل بیتکوین ، اتریوم و .. فعال هستن  و از ریسک ها و فرصت های ارزهای دیجیتال گفتند و ضمناً به دنبال یک برنامه نویس خوب میگردن تا سیستم های کاریشون رو گسترش بدن .  خانم وصال از استارتاپ خودشان گفتند و توضیحاتی راجع به پلتفرم سی می پلاس که یک سایت ساز و فروشگاه آنلاین هست گفتن . صحبت های بسیار جالب عاشوری راجع به  فرصت های حوزه توریسم سلامت فوق العاده بود و به ویژه فرصتهای که در حوزه زیبایی پوست و مو وجود دارد و به نوعی ایران و به طور خاص شهر شیراز را قطب فعالیت‌های این حوزه شناخت و جای کار بسیاری وجود داره  و نشان علاقمندان این حوزه را دعوت به شروع فعالیت کردند درصد کمی از حجم بازار توریسم سلامت آنلاین است و هنوز به شیوه های سنتی کار ها انجام میشود و این یک فرصت بسیار عالی برای استارتاپ هاست .

۲۰ دقیقه با متخصص هم داشتیم که آقای محمد امین نوبخت  مشاور بازاریابی دیجیتال راجع به مفهوم ارزیابی حجم بازار صحبت کردند و یک سایت و مرجع برای آنالیز حجم بازار و رتبه بندی سایت ها معرفی کردند به نام سیمیلار وب . سوالاتی در مورد چگونگی پیدا کردن سهم بازار پرسیده شد و به تفاوت‌های اندازه بازار در کسب و کارهای سنتی و کسب و کارهای مدرن و استارتاپ ها پرداختیم. مثال هایی راجع به اینکه چگونه سهم بازار خود را بیشتر کنیم و رقابت‌هایی مثل جنگ بین اسنپ و تپسی درگرفتن حجم بازار بررسی شد . حجم بازار و روش های اندازه گیری آن برای سرمایه گذاران خطرپذیر بسیار مهم و کلیدی و متدولوژی های مختلف برای اندازه گیری Market Size یا حجم بازار وجود دارد به طور مثال می‌توان به یک مورد از آنها اشاره کرد که بررسی بنچمارک های جهانی است و تطابق دادن آن با داخل کشور البته باید شرایط مختلف شرکتها و کشور ها را در نظر گرفت . نحوه تفاوت‌ها در ساختارها و سیستم‌های کشورهای مختلف توجه کرد به طور مثال ساختارهای کشور سودان با ساختارهایی کشور نروژ متفاوت است اما به نسبت جمعیت می تواند تقریب خوبی از حجم بازار را به دست دهد به طور مثال در یک صنعت مانند صنعت نفت ، بخش کشاورزی یا آموزش چند درصد از تولید ناخالص ملی یک کشور به آن صنعت اختصاص دارد و به این ترتیب تخمینی از حجم کلی بازار در دسترس به دست می آید. مفاهیم و واژه هایی مانند CAC , CLTV مطرح شدن. به ترتیب هزینه جذب یک مشتری و ارزش یک مشتری در طول زمان ( طول عمر مشتری ) را نشان می دهد و روش های تقریبی و مثال های آن را بررسی کردیم.

از بخش‌ تخصصی این جلسه که بگذریم یک پدیده فوق العاده جذاب و شگفت انگیز هم در این نشست داشتیم و آن حضور جوانترین عضو نشست همفکر در جلسه بود ، دختری که به سختی می شد متوجه شد که وارد دوره راهنمایی شده است اما وقتی نوبت به معرفی او رسید باعث تعجب همه اعضای نشست شد . او که از همه افراد نشست جوان تر بود شروع به معرفی خود کرد و بیان کرد که شاگرد دوره طراحی سایت و وردپرس از کلاس های مهندس کیوان زینلی است . تعجب جمع از آن بود که با این سن و سال کم چقدر به مفاهیم کسب و کار و مفاهیم فنی و تکنیکال آشناست و چقدر مسلط در جمع بزرگترها صحبت می کند و از تجربیات شما می‌گویند ما واقعاً جای امیدواری بود که این نوجوان را می دیدیم که قطعاً آینده‌ای روشن در پیش روی اوست که یک نوجوان از نسل زد Z Generation است که با تکنولوژی و اینترنت بزرگ شده اند ؛ در حال یادگیری برنامه نویسی و طراحی سایت ، آشنا با مفاهیم اولیه و اساسی کسب و کار و در کنار همه این‌ها او یک دانش آموز است وهنوز مشغول تحصیل . شگفت آور بود امید که روزی موفقیت های آینده این نوجوان را ببینیم و او تبدیل به نماد و الگوی نوجوانان کشور شود که چطور با مفاهیم ارزش آفرینی ؛ روی پای خود ایستادن و کارآفرینی آشناست. امید که شاهد رشد او و حمایت‌های همه جانبه از او و امثال او باشیم تا روزی او را نماد یک نوجوان فعال ، پویا و پر نشاط و ارزش آفرین بدانیم اگر چه همین حالا هم نماد این ها هست و امید که روز به روز بر تعداد این نوجوانان با انگیزه و فعال افزوده شود و با ایجاد بستر های مناسب پس از مدتی شاهد فرار و مهاجرت آنها از کشور نباشیم و شاهد اثر گذاری آنها در جامعه خودشان باشیم.

میزبان ۱۰۰مین همفکر شیراز ؛ موسسه آموزش عالی ماد بود که یک موسسه آموزشی معتبر و بیش از ۱۳ سال سابقه فعالیت موثر در کشور است . موسسه ماد دوره هایی در زمینه های مختلف از جمله مدیریت کارآفرینی MBA و DBA ؛ دوره ها و کلاس های آیلتس و … برگزار میکند. مدرسان و کادر مجربی در مجموعه ماد فعالیت می کنند . جناب آقای تحیری متخصص برندینگ و مدیریت کسب و کار توضیحاتی جامع راجع به مجموعه دادند. در نهایت شبکه سازی ها و گفت و گو های دو و چند نفره بعد از پذیرایی شروع شد.

در این بین با استارت آپ آقای امیر حسین لطفی آشنا شدیم  که در حوزه آموزش و دوره های آنلاین فعالیت می کنند و تقریباً مثل همه استارتاپ‌ها  ؛ چالش نیروی کار متخصص و متعهد داشتند .
امیدواریم که حمایت های مجموعه های خوب و با سابقه شهر مثل موسسه آموزش عالی ماد روز به روز نسبت به همفکر  و دیگر رویدادها بیشتر و بیشتر بشه . با تشکر از خانم وصال بابت پیگیری ها و هماهنگی ها و همچنین موسسه آموزش عالی ماد.  در آخر امیدواریم روز به دوستانمان در همفکر افزوده شود و از فرصت هایی که در این نشست وجود دارد بهره ببریم . ویک آرزوی کوچک دست یافتنی ؛ دیدن شما در نشست های بعدی همفکر شیراز . توفیق رفیق راهتان باد …

همفکر یک رویداد هفتگی است که هر چهارشنبه برگزار می شود.

این رویداد فرصتی مناسب برای تمامی علاقه مندان به حوزه کسب و کار (استارتاپ) برای شبکه سازی، تبادل نظر و یادگیری از یکدیگر می باشد.
مکانی برای گپ و گفت استارتاپی


لینک کانال همفکر:
t.me/Hamfekrshiraz

@Hamfekrshiraz

برای پیوستن به ما کافیست از لینک زیر استفاده نمایید:

https://t.me/joinchat/BSRCZkFZVy7OdzMTMQqA7w

همفکر شیراز
منتظرتان هستیم وپیشنهاد میکنیم رویداد های بعدی رو از دست ندید ( لینک های ثبت نام ) :

ای کاش وقتی ۲۰ ساله بودم می‌دانستم

چهارمین کنفرانس تجربه کاربر شیراز

برگزاری دومین میتاپ وردپرس شیراز

 

امیر فخری

نویسنده ، برنامه نویس وب ، علاقه مند به استارتاپ ها و دوچرخه سواری کوهستان!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *