ESC را فشار دهید تا بسته شود

جامعه کسب و کار شیرازجامعه کسب و کار شیراز رسانه‌ی کسب و کارهای آنلاین شیراز

نکاتی که در اولین رویداد شبکه سازی‌ باید بدانید

 

اگر جویای کار هستید احتمالا راجع به اهمیت شبکه سازی چیزهایی شنیده اید. قبلا در این مقاله راجع به اهمیت شبکه سازی در پیدا کردن کار صحبت شده است.

اگر اولین بار است قصد دارید در یک  رویداد شبکه سازی شرکت کنید لازم است نکاتی را از قبل در نظر داشته باشید.

شبکه سازی فقط  خودنمایی، پذیرایی و رد و بدل کردن کارت ویزیت نیست! چیزی که در شبکه سازی اهمیت دارد این است که نشان دهید کی هستید، کارتون چی هست ، با بقیه آشنا شوید و در نهایت اطلاعات  و ارتباطات ارزشمندی به دست آورید که مرتبط با کاری باشد که در جستجوی آن هستید و یا به کاری که در آینده قصد انجامش را دارید مرتبط باشد.

من یه توسعه دهنده اندروید بودم که نمیدونستم توی شهرم چند نفر دیگه مثل خودم در این زمینه فعالیت می‌کنند. با شبکه سازی با متخصصان اندروید بیشتری آشنا شدم که هم توانستم ازشون راهنمایی هایی خوبی بگیرم، چیزهایی یاد بگیرم و هم زمینه های همکاری برای کارهای بعد پیش آمد. همچنین با فرصت های شغلی مختلفی آشنا شدم که به من کمک زیادی کرد.

قبل از شرکت در رویداد شبکه سازی نکات زیر را در نظر بگیرید:

 

داشتن هدف

قبل از شرکت در رویداد از خود بپرسید “چرا من دارم به رویداد شبکه سازی می روم؟!”

مثلا برای معاشرت با ۳ فرد جدید که به آینده کاریم مرتبط می‌شوند یا مثلا برای پیدا کردن یک فرصت شغلی. (حتی اگر قصدتان تجدید دیدار با دوستانتان هست این هم خوبه!)

به همراه داشتن کارت ویزیت

با خودتون به اندازه کافی کارت ویزیت داشته باشید و آن را به افراد جدیدی که آشنا می‌شوید و قصد دارید ارتباطی بین شما شکل بگیرد دهید.

نکته:به هر کس رسیدید بلافاصله کارت ویزیت ندهید!

وقتی شما فردی را ملاقات می‌کنید و بلافاصله کارت ویزیت خود را به او می‌دهید  اصلا روش موثری نیست. روش صحیح این است که شما ابتدا با افراد صحبت کنید و اگر صحبت شما به تفاهمی رسید و تمایل داشتید ارتباطی در آینده شکل بگیرد کارت ویزیت خود را به طرف مقابل دهید.

زمانی که در رویداد حضور دارید نکات زیر را در نظر بگیرید:

یک مقدمه موثر

وقتی افراد جدید را ملاقاتت می‌کنید ابتدا با آنها ارتباط چشمی برقرار کنید ، لبخند بزنید سپس خود را معرفی کنید و از طرف مقابل نیز بخواهید خود را معرفی کند. این کار علاقه شما به ادامه گفت و گو را نشان می‌دهد.

اول گوش کنید بعد صحبت کنید

سعی کنید ابتدا از طرف مقابل بخواهید صحبت کند و بعد شما راجع به خود صحبت کنید. این کار حس بهتری به فرد مقابل می دهد.

اشتیاق نشان دهید

از شخص مقابل راجع به سوابق کاریش سوال کنید و سعی کنید سوالاتی را از قبل در نظر داشته باشید. (سوالاتی که جواب آنها فقط بله یا خیر نیست)

برو سر اصل مطلب

وقتی نوبت به شما می رسد راجع به کارتان صحبت کنید سعی کنید آن را در دو یا سه جمله مختصر توضیح دهید و جزئیات بیشتر را بعدا توضیح دهید. شما باید در صحبت با طرف مقابل به تفاهم برسید. توجه داشته باشید که اگر طرف مقابل هیچی از کار شما متوجه نشود این ارتباط شکل نمی گیرد.

یادداشت موارد مهم

شخصی توی رویداد بود که می توانستم باهاش همکاری کنم ولی هر چه فکر می کنم اسمش را یادم نمیاد، هیچ اطلاعات تماسی هم ازش ندارم! حالا چکار کنم؟!!”

من خودم نمی تونم  تمام مکالمات را به خاطر بسپارم به همین خاطر سعی می‌کنم نکات مهم هر مکالمه را یادداشت کنم. این کار برای برقراری ارتباطات بعدی خیلی کمک می کند.

مثلا می توانید در پایان رویداد پشت هر کارت ویزیتی که دریافت کردید مختصری از مکالمه را بنویسید. یا اطلاعات تماس هرکس را که دریافت می کنید کنارش توضیحات مربوطه را بنویسید.

توجه داشته باشید که هدف از شبکه سازی ارتباط با افراد بعد از رویداد  است و  این  مورد کمک می‌کند ارتباطات آینده دار شکل بگیرند.

بعد از رویداد:

پیگیری

چند روز بعد از رویداد به افرادی که ملاقات کردید پیام دهید و نشان دهید شما به ادامه ارتباط تمایل دارید. پیام ها را عمومی ارسال نکنید بلکه برای هر فرد پیام شخصی ارسال کنید و مکالمه گذشته را یادآوری کنید.

پیشنهاد:

از دوستانتان نخواهید شما را در شرکت در رویداد همراهی کنند. این کار باعث می‌شود بیشتر مدت زمان خود را صرف صحبت با دوستان خود کنید و فرصت آشنا شدن با افراد جدید را از دست بدهید. سعی کنید حتی اگر با جمعی از دوستان خود در رویداد شرکت می‌کنید بیشتر زمان خود را صرف ارتباط و آشنایی با افراد جدید کنید.

شبکه سازی موثرترین روش برای پیدا کردن کار، همکار و دوستان جدید است ، با آماده کردن خود برای رویداد می توانید به صورت حرفه‌ای حضور پیدا کنید ، آرامش بیشتری داشته باشید و از زمان شبکه سازی خود لذت ببرید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *